49. Uluslararası Antalya Altın Portakal Film Festivali Ulusal ve Uluslararası Uzun Metraj, Kısa Film, Belgesel Film ve Halkın Portakalı ödülleri, sahiplerini buldu. Geçen yıl “kadın teması” ekseninde gerçekleşen Altın Portakal’ın ana teması bu yıl “Mizah, Muhalefet ve Demokrasi” üzerine şekillendi.
İlki 1964 yılında güç koşullarla gerçekleştirilen Antalya Altın Portakal Film Festivali, Avrupa ve Asya´nın en köklü film festivallerinden biri; ülkemizin ise en eski ve uzun soluklu film festivali. 1950’li yılların ortalarında Aspendos Tiyatrosu’nda düzenlenmeye başlanan konser ve tiyatrolar, 1963 yılında Belediye Başkanı olan Dr. Avni Tolunay ile birlikte şenlik havasında süregelen etkinlikler şeklinde bir film festivaline dönüşmüştü.
Antalya Kültür Sanat Vakfı (AKSAV) işbirliğiyle gerçekleştirilen 49.Uluslararası Antalya Altın Portakal Film Festivali’nde başvuran 254 kısa film arasından 21 kısa film ve 111 belgesel arasından 16 belgesel film yarışmaya seçilmişti.
49. Altın Portakal jürisi ödül verdiği filmlerle ilgili kararlarını gerekçeli olarak açıkladı.
Portakal’ın ulusal uzun metraj jürisinin gerekçeli kararında en iyi film ödülünün, “Çağımızın en önemli gerçeklerinden biri olan zorunlu göçmenliği konu aldığı, var olma kavgası veren azınlıkların hikâyesini, bir çocuğun gerçek ve hayal dünyasını birleştirerek usta bir sinema diliyle yansıtabildiği için,” Hüseyin Tabak’ın “Güzelliğin On Par’etmez” adlı filmine verildiği belirtildi.
“Güzelliğin On Par’ Etmez” en iyi film seçildi.
Hülya Avşar’ın başkanlığını yaptığı, Barış Pirhasan (yönetmen), Prof. Dr. Barbara Boyle (yapımcı-akademisyen), Levent Kazak (senarist), Uğur İçbak (görüntü yönetmeni), Prof. Dr. Gülseren Güçhan (akademisyen, Uluslararası Eskişehir Film Festivali Yönetmeni), Selçuk Yöntem (oyuncu), Sümer Tilmaç (oyuncu), Ayşegül Aldinç (müzisyen-oyuncu), Pelinsu Pir (oyuncu), Tunca Arslan (SİYAD Başkanı, sinema yazarı), Mine Kırıkkanat (sosyolog – yazar), Erdil Yaşaroğlu’ndan (karikatürist-mizah yazarı) oluşan ulusal uzun metraj film yarışması jürisi en iyi film ödülünü, Hüseyin Tabak’ın yönettiği “Güzelliğin On Par’etmez” adlı filme değer gördü.
Festivalin “En İyi” Ödülleri İlk Film: “Örgütsüzleştirilmiş, kıstırılmış, çaresizleştirilmiş dilsiz çoğunluğun acısını güçlü biçimde hissettirebildiği için,” Erdem Tepegöz’ün yönettiği “Zerre” adlı filme.
Yönetmen: “İşsizlik ve sömürüyü basit bir hikâye çerçevesinde anlatabildiği, sinemanın ve belgesel sinemanın araçlarını ustaca birleştirerek güçlü bir görsel üslup yaratmayı başarabildiği için,” “Zerre” adlı filmdeki yönetimi ile Erdem Tepegöz.
Senaryo: “Gerçek dünyanın acımasızlığıyla başetmeye çabalayan bir çocuğun “büyüme” hikayesini yalın, sürükleyici bir üslupla anlatabildiği için,” “Güzelliğin On Par’etmez” adlı filmdeki senaryosu ile Hüseyin Tabak.
Görüntü Yönetmeni: “Yetkin çerçevelemeler, ışık, kamera ve objektif kullanımıyla yarattığı atmosfer ve filmin anlatımına yaptığı katkı için,” “Pazarları Hiç Sevmem” adlı filmindeki çalışması ile Florent Herry.
Müzik: “Filmin bütünlüğüne katkısı ve işlenilen temayı zenginleştirici niteliği için,” “Elvada Katya” adlı filmindeki çalışması ile Tamer Çıray.
Kadın Oyuncu: “Yeni ergen bir kızın kendini arama sürecinde uğradığı değişimi büyük bir incelik ve ustalıkla yansıtabildiği için,” “Elvada Katya” filmindeki rolü ile” Anna Andrusenk.
Erkek Oyuncu: “Acımasız bir çevreyle başetmeye çalışan çocuğun değişimini, yalın ve ustaca yansıttığı için, “Güzelliğin On Par’etmez” filmindeki rolü ile Abdulkadir Tuncer.
Yardımcı Kadın: “Kocası ve çocukları arasındaki çatışmayı dengede tutmaya çabalayan bir kadının iç dünyasını çok yalın bir oyunculukla yansıttığı için,” “Güzelliğin On Par’ Etmez” filmindeki rolü ile Lale Yavaş.
Yardımcı Erkek: “Mutsuz, ezik ve kötü bir insanın iç dünyasını, abartısız bir performansla sergilediği için “Küf” adlı filmdeki rolü ile Tansu Biçer.
Kurgu: “Ritmi, zamanlaması ve iç tutarlılığıyla anlatılan hikayenin özünü yansıtan bir kurgu üslubu yaratabildiği ve bunu ekip çalışmasının vazgeçilmez öğesi haline getirebildiği için,” “Güzelliğin On Par’etmez” filmindeki çalışması ile Chrıstoph Loidl.
Sanat Yönetmeni: “Gerçek görsel öğelerden çıkarak, her gün yüzyüze olduğumuz bir dünyayı çarpıcı ve fark edilir hale getiren yapım tasarımı için,” “Zerre” adlı filmi ile Tora Aghabayova.
Behlül Dal Jüri Özel Ödülü: “Filmin önemli bir yan karakterine kazandırdığı sahicilik ve oyunculuk geleceğiyle ilgili güçlü bir umut yarattığı için,” “Güzelliğin On’paretmez” adlı filmindeki rolü ile Yüşa Durak.
Dr. Avni Tolunay Jüri Özel Ödülü: “Karakterlerin oluşumuna ve sahiciliğine yaptığı katkılar için,” “Küf” adlı filmdeki saç ve makyaj uygulamalarındaki başarılarından dolayı Nimet İnkaya ve Gila Benezra.
Jüri Özel Ödülü: “Ülkemiz yakın tarihinde derin izler bırakmış olan bir eğitim kurumuna dikkat çektiği ve büyük ölçüde unutturulan bu deneyimi tartışmaya açtığı için,” “Bu Toprağın Çocukları” adlı film.